Vaardigheden klantenservice medewerker

Een klantenservice medewerker vind je in alle sectoren en bedrijven. Het grootste deel van de medewerkers vind je in de dienstverlening en administratie, financiële en verzekering sector, en in informatie en communicatie. Maar ook daarbuiten zijn klantenservice medewerkers werkzaam. Maar welke vaardigheden heeft een klantenservice medewerker nu eigenlijk nodig om zijn of haar werk goed uit te voeren? Natuurlijk is kennis van het bedrijf en het aanbod van het bedrijf belangrijk voor de vaardigheden van een klantenservice medewerker. Evenals kennis van de processen handig kan zijn om mensen met vragen verder te helpen. Maar een klantenservice medewerker heeft meer vaardigheden.

 

Chat, social media of telefonisch

Wat je precies nodig hebt, hangt af van de afdeling waar je terecht komt. Soms is dit een algemene afdeling klantenservice waar je alle aspecten uitvoert, soms word je gericht ingezet op de chat van de website bijvoorbeeld. Dan moet je goed op papier kunnen communiceren en snel kunnen reageren. Goed kunnen communiceren op papier is ook een belangrijke vaardigheid voor een klantenservice medewerker die werkt via social media. Je hoeft niet per se foutloos Nederlands te kunnen schrijven voor telefonische klantenservice. Wel moet je daar snel reageren en de-escalerend te werk kunnen gaan, want je bent in een gesprek met iemand.

 

Leer het tijdens een opleiding

Je kunt alle vaardigheden voor een klantenservice medewerker leren tijdens een opleiding klantenservice medewerker van Fabius opleidingen. Deze opleiding is tweedelig en levert je dan ook twee diploma’s op. Meer informatie over de vaardigheden van een klantenservice medewerker vind je op deze pagina.