Hoe brouwerij verpakkingen jou helpen je te onderscheiden van de concurrent
Wanneer je een bierbrouwer bent dan komt daar veel meer bij kijken dan alleen dat heerlijke biertje brouwen. Je moet het namelijk ook aan de man brengen door marketing en uitstraling. Brouwerij verpakkingen moeten opvallen, de kenmerken van je bedrijf laten zien en jou onderscheiden van de rest. Maar hoe doe je dat? Branding zit hem in de details.
De verpakking moet spreken
Er zijn veel bekende merken die je letterlijk van mijlenver kunt herkennen. De grote letter van McDonalds, de ster van Allstar en nog meer van dit soort grote merken zijn herkenbaar door logo’s maar ook vooral door kleuren en stijl. Die branding op basis van een huisstijl zie je dan in alles terugkomen, en dus ook verpakkingen. De verpakking van je product is dus ontzettend belangrijk want dat is wat je als eerste ziet in de supermarkt, winkel of op straat. Je wil herkenbaar zijn en een stukje van jezelf en je bedrijf laten zien.
Hoe ziet een goede verpakking eruit?
Allereerst is kleurgebruik heel belangrijk bij brouwerij verpakkingen. Niet alleen omdat je met kleur op kan vallen maar ook omdat je niet te veel op de concurrent moet willen lijken. Gezien de grote merken bier van het moment is het bijvoorbeeld verstandig om vast te stellen dat groene verpakkingen beter achterwege gelaten kunnen worden. Je lijkt dan te veel op je concurrent. Het is echter ook goed om in enige zin wel overeen te komen met de rest. Het is immers belangrijk dat mensen jouw product wel herkennen als bier. Daarvoor kun je een bepaalde consistentie toevoegen met andere merken.
Schakel hulp in
Twijfel je nog? Schakel dan hulp in van een brand manager, marketeer of ontwerper. Of allemaal. Want hoe jij je product in de markt zet bepaalt direct hoeveel je verkoopt.