Facebook lanceert nieuwe Shopping-doelgroepen, Instagram Product Tag-advertenties, test kortingen voor winkels.

Facebook blijft Shopping-mogelijkheden en -functies op zijn platforms uitbreiden voor de social media marketing.

Terwijl we bijna de feestdagen ingaan, introduceert Facebook verschillende nieuwe functies voor e-commerce marketeers en merken of social media marketing in het algemeen. Het lanceert ook promotionele ondersteuning voor bedrijven die eigendom zijn van het zwart en training en softwarekortingen voor kleine bedrijven.

Instagram-advertenties met producttags. Al meer dan een jaar test Instagram producttags voor organische Shopping-berichten. Marketeers kunnen die berichten vervolgens promoten als advertenties. Nu kunnen marketeers advertenties met producttags rechtstreeks in Advertentiebeheer maken zonder eerst de organische route te hoeven volgen, kondigde Facebook aan. Dit zou beste veel tijd besparend kunnen worden voor de dagelijkse social media marketing.

Productlabels zijn aangegeven met witte stippen. Productinformatie, inclusief de productnaam en prijs, wordt weergegeven wanneer een gebruiker op de punt klikt. Nu kunnen producttags worden toegevoegd aan foto-, video- en carrouseladvertentie-indelingen.

Aangepaste doelgroepen voor winkelbetrokkenheid. Dit nieuwe type doelgroeptargeting is bedoeld om marketeers te helpen ‘mensen te bereiken die al interesse in hun product of merk hebben getoond door dingen te doen zoals een product opslaan, een winkel bekijken of een aankoop doen’

Shopping-lookalike-doelgroepen. Zoals de naam doet vermoeden, kunnen adverteerders hun bereik vergroten door zich te richten op ‘shoppers’ met dezelfde interesses als hun bestaande klanten op Facebook en Instagram.

Kortingen in winkels. Merken met winkels kunnen verkopen en kortingen promoten via het tabblad Promoties in Commerce Manager. Helaas test Facebook op dit moment alleen nog in de VS.

Voor de feestdagen kun je bijvoorbeeld aanbiedingen voor specifieke producten maken door ze in productsets te groeperen. De beschikbare soorten kortingsacties zijn: verkoopprijzen, minimum aankoopvereiste en korting met code. Let op: het is op dit moment niet mogelijk om minimumaantallen in te stellen of aanbiedingen aan te bieden, zoals gratis verzending, nieuwe klant of andere kortingen. Hopelijk zien we deze toevoegingen zo snel mogelijk bij de nieuwe social media marketing tools bij Facebook Nederland!